Hypertenze-vysoký krevní tlak

 

Hypertenze = vysoký krevní tlak

Onemocnění se projevuje zvýšeným arteriálním tlakem nad 140/90 mm Hg (závislost na pohlaví a věku) Pokud se tento stav neléčí, má to za následek zvýšené riziko onemocnění srdce a cév nebo i smrti na srdeční infarkt či mozkovou mrtvici.

Příčiny

Esenciální hypertenze - příčina není známá

větší riziko je u lidí s nadváhou
při vysokém užívání soli
u alkoholiků
při užívání hormonální antikoncepce
zneužívání léků a drog
při nadměrné konzumaci kávy a čaje
u lidí trpících chronickým stresem

Sekundární hypertenze může být způsobena:
dědičným zúžením aorty
cukrovkou
zvýšenou funkcí štítné žlázy
onemocněním nadledvinek
aterosklerózou
onemocněním ledvin
těhotenstvím
nežádoucími účinky léků, např. antikoncepčních pilulek či steroidů

Příznaky a diagnostika

Diagnóza:
Opakovaná měření krevního tlaku
Nutno pátrat po možnosti onemocnění ledvin či hormonálního systému, které by mohlo být příčinou sekundární hypertenze

Příznaky:
Zpočátku může být bez příznaků
Bolest hlavy - především v oblasti čela a spodiny lebeční
Bušení srdce
Rychlý srdeční tep
Nadměrné pocení
Poruchy vidění
Šumění v uších
Únava
Nespavost
Krvácení z nosu
Závratě
Poruchy vědomí
Menší mozkové příhody
Otoky kotníků
Zhoršený dech

Zhoubná (maligní) hypertenze - 250/130 mm Hg i více
Může trvat několik hodin a dnů
Hrozí poškození cév v ledvinách, sítnici nebo mozku
Neléčená může skončit smrtí

Komplikace

Srdeční infarkt, mozková mrtvice, selhání ledvin

Klasická léčba

V případě sekundární hypertenze nutno léčit i základní onemocnění
Při esenciální hypertenzi:
Nejprve vhodné vyzkoušet režimová opatření
snížit příjem soli
přestat kouřit
omezit alkohol
zvýšit tělesnou aktivitu
minimalizovat stres (někdy se předepisují krátkodobě trankvilizéry - např. Diazepan)

 

Léčba

Prvním nutným opatřením je snížit příjem sodíku. Jen dlouhodobé snížení přináší příznivé výsledky. Někteří lidé jsou na sůl dokonce alergičtí, většina však konzumuje třikrát až čtyřikrát více soli, než je žádoucí.

Sodík se více způsoby uplatňuje při vzniku vysokého krevního tlaku. Při nadměrném příjmu je jednoznačně považován za příčinu hypertenze č. 1.

- Nepřidávejte sůl do jídla (zelenina má přirozeně vysoký obsah všech solí – je pouze nutné zvolit vhodný způsob úpravy) před a během vaření.

- Nedávejte na stůl solničku. (Stovky lidí berou sůl automaticky, aniž by jídlo předem ochutnali.)

- Ze svého jídelníčku vylučte všechny mléčné výrobky; jsou obvykle přesolené (to se týká zvláště všech druhů sýrů).

- Všechny druhy zpracovaného masa (konzervy, salámy, párky, uzeniny) obsahují velké množství soli. (Také příprava masa doma si vyžaduje velké dávky soli – jinak je maso bez chuti.) Proto doporučuji vyškrtnout maso a masné výrobky z jídelníčku.

- Nepoužívejte konzervárensky zpracovanou zeleninu pro enormně vysoký obsah soli. Používejte jen doma konzervovanou zeleninu.

- Omezte také všechny chemické látky obsahující sodík (glutaman sodný – konzervační látka všech polévek „v sáčku“, veget ap.).

- Nekonzumujte solené krekery, chipsy, ořechy atd. Tím, že omezíte solení, snížíte také pravděpodobnost onemocnění rakovinou žaludku.

Nadváha má přímou souvislost s rozvojem hypertenze, a proto doporučuji snížit hmotnost na přiměřenou hodnotu.

Vyhýbejte se stresovým situacím, strachu, závisti, hněvu, bolesti ap. – zvyšují krevní tlak.

Omezte konzumaci veškerých tuků v potravě (včetně margarínu, majonézy, pekárenských a cukrářských výrobků, čokolády, olejů, másla, smetany).

Nadměrné užívání cukru může být rovněž jednou z příčin vysokého krevního tlaku (např. podle pokusů na Louisiana State Medical School v USA). Vyhýbejte se proto příliš sladkým jídlům, zákuskům a nadměrnému slazení nápojů.

Doporučuji rostlinnou stravu – zeleninu, ovoce, luštěniny, obilniny – pro velký obsah vlákniny, vitaminů a minerálů. Rostlinná strava je spojena s menším výskytem nejen hypertenze, ale rovněž cukrovky, rakoviny plic, tlustého střeva, hrtanu a žaludku.

Dostatečný příjem vápníku chrání před vznikem hypertenze. Zdrojem vápníku je tmavě zelená listová zelenina, sója, mrkev, petržel, sušené fíky, mandle. (Všechny tyto rostlinné zdroje mají bohatší obsah vápníku než mléko.)

Velký význam má také dostatečný příjem draslíku, kterého je v naší rafinované a masité stravě málo. Draslík je jakýmsi protipólem sodíku. Při jeho nedostatku organismus hromadí sodík, a ten je nebezpečný. Při dostatečném příjmu draslíku je sodík vyplavován.

Je tedy nezbytné, aby vaše strava obsahovala více draslíku. Výborným zdrojem je sójová mouka, sušené droždí, sušené meruňky, petržel, pšeničné otruby, mandle, rozinky, švestky, datle, rybíz, brambory, špenát, žampiony, vlašské ořechy, ovesné vločky, celozrnná mouka, banány, květák atd. Dbejte však, abyste nesprávným vařením draslík nevyplavili a s vodou neodstranili. Proto se doporučuje všechny druhy zeleniny (včetně brambor) vařit ve slupce v malém množství vody.

Draslík je potřebný také proto, že přímo působí na cévy, roztahuje je, a tak snižuje krevní tlak.

Dbáme na to, aby snídaně byla kvalitní. Vyhněme se (platí především pro děti) pojídání solených krekerů, tyčinek ap.

Vegetariáni mají prokazatelně nižší krevní tlak, což je výhodou především v pokročilejším věku. Je dokázáno, že zvláště vepřové maso zvyšuje krevní tlak.

Česnek je snadno dostupný a spolehlivý lék snižující krevní tlak. Pravidelné užívání česneku (1-2 střední stroužky denně po dobu 2-3 týdnů s 5-7 denní přestávkou) přináší výrazné a často naprosto uspokojivé snížení krevního tlaku. Česnek působí tak, že roztahuje cévy a snižuje tlak svalového stahu srdce a zřejmě snižuje i frekvenci srdečního tepu.

Vhodné oblékání je důležitou součástí léčby. Při podchlazení bylo zaznamenáno zvýšení systolického tlaku. Udržujte stejnou teplotu těla i končetin.

Opalování snižuje krevní tlak. Maximálního efektu se dosáhne asi 24 hodin po opalování a účinky přetrvávají ještě několik dní. Předcházejte spálení pokožky.

Vyvarujte se kávy, všech kofeinových nápojů a alkoholu. Zvyšují krevní tlak.

Přestat s kouřením znamená i v případě pacientů s vysokým krevním tlakem velice pozitivní změnu. Lidé, kteří přestanou kouřit, prodlouží svůj život nebo dobu, kdy u nich nastane první srdeční nebo mozková příhoda, minimálně o 50 % proti těm, kteří kouřit nepřestanou.

Systolický i diastolický tlak je prokazatelně nižší u lidí nábožensky založených.

Stanovisko American College of Sports Medicine také jasně hovoří o tom, že pravidelné tělesné zatížení (nejméně 3krát týdně po dobu 45 minut na tepovou frekvenci 100-140 tepů/min) snižuje krevní tlak až o 10 mmHg. Chránit se potřebují především lidé s dědičným rizikem hypertenze.

Úprava stravy a životosprávy je velmi důležitá. Snižuje požadavky na množství léků, může dokonce nezbytnost užívat léky úplně vyloučit. Všechny farmaceutické přípravky mají sice efekt, ale také nežádoucí vedlejší účinky.

Pohodové stáří . . .
Pohodové stáří . . .
Posezení u krbu
Posezení u krbu
Přijmout dobré rady
vyžaduje víc moudrosti
než je rozdávat . . .

Moudrost je třeba
nejen získávat,
ale i používat . . .
. . .  a cvičíme
. . . a cvičíme

Moje ikonka:


Pohybem ku zdraví . . .
Pohybem ku zdraví . . .
Příroda je velký kouzelník, koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda ? ! ? ! ?
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one