Co to je plynatost

Volně odcházející střevní plyn je normální záležitost. U dospělého člověka k tomu dochází asi patnáctkrát denně. Ve střevech se totiž tvoří až 1,5 litru plynu. "Normální" ovšem neznamená, že bez problémů. I průměrné množství plynu může znamenat pro některé lidi značné nepříjemnosti a u některých je frekvence odchodu větrů a jejich množství značně nad průměrem. Jediná dobrá věc u tohoto stavu je, že to není příznak rakoviny nebo nějakého jiného závažného onemocnění střev.

Plynatost  a její příčiny

K nadýmání (plynatosti) dochází, když se v zažívacím traktu tvoří příliš mnoho plynů, které pak konečníkem odcházejí ven. Nejobvyklejší příčinou jsou chemické reakce, ke kterým dochází po některých jídlech. K nejčastějším pachatelům patří kapusta, zelí, růžičková kapusta, květák, brokolice, luštěniny a cibule. Tyto potraviny obsahují komplex sacharidů, které jsou často jen nedokonale stráveny v žaludku a tenkém střevě. Když se dostanou do tlustého střeva, jsou rozštěpeny zde žijícími neškodnými bakteriemi a vedlejším produktem tohoto štěpení jsou určité plyny: oxid uhlíku, sirovodík a metan.
U některých lidí vyvolává nadýmání i mléko. Plynatost vázaná na mléko je často příznakem nesnášenlivosti laktózy (mléčného cukru).
Sirovodík a jiné sirné sloučeniny způsobují nepříjemný zápach některých větrů. Nadměrná plynatost může být příznakem onemocnění, které brání normálnímu zažívání - například celiakie. Může také být způsobena stresem, který narušuje proces trávení, takže do tlustého střeva přichází nedokonale strávená potrava. Rovněž vzduch spolykaný v době stresu může procházet střevy a zvyšovat plynatost.

Jaké doplňky na plynatost

Je-li pro vás plynatost více než příležitostným problémem, zkuste kombinaci prvních čtyř doplňků uvedených v tabulce. Zázvor v tabletách nebo čerstvě nastrouhaný a smíchaný s trochou citronové šťávy je velmi dobrým mnohoúčelovým zažívacím prostředkem Také mnohé léčivky - máta peprná, kmín, semínka fenyklu a anýzu, upravují souhru zažívacích procesů a v tlustém střevě pak nedochází k opožděné fermentaci provázené produkcí plynu. Podobně působí léčivky s obsahem hořčin, jako je pelyněk a hořec.
Kultury bakterií, které normálně žijí v tlustém střevě (nazývané často probiotika), pomáhají brzdit růst bakterií vytvářejících plyn; můžete je užívat v tobolkách nebo ve formě biojogurtů, obsahujících některé z užitečných bakterií - acidofilus nebo bifidus. FOS (fruktooligosacharidy) - nestravitelné sacharidy, které jsou obsažené v některých potravinách, podporují růst těchto užitečných střevních bakterií. Je-li tento postup neúčinný, zkuste živočišné aktivní uhlí, které na sebe váže plyny a zmenšuje i jejich nepříjemný zápach. Je k dostání většinou v tabletách nebo v prášku

zázvor
dávkování: 100 mg výtažku dvakrát až třikrát denně
doporučení: výtažek standardizovaný na obsah gingerolů

máta peprná
dávkování: jedna až dvě tobolky dvakrát až třikrát denně; můžete střídat s pitím čaje - dva až tři šálky denně
doporučení: tobolky o obsahu 0,2 ml oleje

artyčok
dávkování: 500 ml výtažku třikrát denně
doporučení: výtažek standardizovaný na obsah 15 procent cynarinu

probiotika
dávkování: dvě tobolky třikrát denně nalačno nebo denně 2 až 3 pohárky biojogurtu
doporučení: vyberte si kulturu acidofila nebo bifida, popřípadě směs obou

FOS
dávkování: 2000 mg dvakrát denně
doporučení: používejte v kombinaci s probiotiky

aktivní uhlí
dávkování: 500 mg po každém jídle a každé 2 hodiny podle potřeby
doporučení: nepřekračujte dávku 4000 mg denně

Co ještě můžete dělat, když máte plynatost

  • Nepijte nápoje sycené CO2 - tedy žádné perlivé nápoje.
  • Důkladně žvýkejte, větší kousky potravy způsobují při průchodu tlustým střevem plynatost, nejsou-li důkladně stráveny.
  • Jezte pomalu; při chvatném jídle spolykáte větší množství vzduchu.
  • Luštěniny, hlavně fazole a hrách, před vařením dlouho namáčejte, odstraníte tím některé nestravitelné cukry. Vodu, v níž se luštěniny namáčely, vylijte a vařte je v čisté vodě.
Pohodové stáří . . .
Pohodové stáří . . .
Posezení u krbu
Posezení u krbu
Přijmout dobré rady
vyžaduje víc moudrosti
než je rozdávat . . .

Moudrost je třeba
nejen získávat,
ale i používat . . .
. . .  a cvičíme
. . . a cvičíme

Moje ikonka:


Pohybem ku zdraví . . .
Pohybem ku zdraví . . .
Příroda je velký kouzelník, koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda ? ! ? ! ?
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one