Vysoký cholesterol

Vysoký cholesterol v krvi zvyšuje riziko srdečního infarktu a pravděpodobně i mrtvice. Změna stravovacích návyků, vitaminy C a E a některé rostlinné látky pomáhají udržet příznivou hladinu cholesterolu a tím snížit uvedená rizika.

Cholesterol - co to je

Cholesterol je látka podobná tuku, která je trvale obsažená v krvi. Organismus potřebuje určité množství cholesterolu k udržování buněčných membrán a zachování dalších životních funkcí, ale vysoký cholesterol vede k ucpávání cév, které může být příčinou srdeční a mozkové příhody. Cholesterol se v krvi přenáší dvěma typy bílkovin: lipoproteiny s nízkou hustotou (LOL), které transportují tři čtvrtiny cholesterolu, a lipoproteiny s vysokou hustotou (HOL). Měří se jednak celkový cholesterol a odděleně pak se měří "škodlivý" LOL cholesterol a "prospěšný" HOL cholesterol. Vysoké hodnoty LOL a celkového cholesterolu zvyšují riziko cévních příhod, stejně jako příliš nízká hodnota HOL (pod 0,9 milimolů na litr) Lékaři doporučují udržovat hladinu celkového cholesterolu nižší než 5,6 milimolů v jednom litru (ideálně kolem 5,2 milimolů) a hladinu HOL tak vysokou, jak je to možné.

Cholesterol - příznaky

vysoký cholesterol nemá obvykle zvláštní příznaky, je však rizikovým faktorem pro jiná onemocnění s jasnými projevy, jako je například angina pectoris

• jsou-li hodnoty cholesterolu zvláště vysoké, muže se to projevovat tvorbou nažloutlých uzlíku pod kůží na loktech, kolen nebo v kůži pod očima

Cholesterol - příčiny

Vysoké hodnoty cholesterolu bývají spojovány se stravou obsahující velké množství živočišných tuků, jako je hovězí maso, máslo a výrobky z plnotučného mléka, kokosový olej, palmový olej a nasycené tuky používané v průmyslově zpracovaných potravinách. Od této teorie se dnes již upouští, protože cholesterol z potravy se vstřebává poměrně málo a hodnoty cholesterolu jsou ovlivňovány hlavně cholesterolem vytvářeným v těle. Tvorba tohoto cholesterolu však je jistě stimulována vysokým příjmem nasycených tuků. Nadměrná váha, kouření a nedostatek pohybu rovněž přispívají ke zvyšování hladiny cholesterolu a roli může hrát i dědičnost.

Jaké doplňky užívat na vysoký cholesterol

Hodnotu cholesterolu může pomoci kontrolovat několik přírodních doplňků. Začněte užívat zároveň vitaminy C, E a česnek; jsou bezpečné i při dlouhodobém užívání a lze je užívat společně s klasickými léky. Vitamin E nesnižuje cholesterol přímo, ale zvyšuje hodnotu HOL cholesterolu a brání počátkům tvorby koronárních plátů. Vitamin C zvyšuje účinnost vitaminu E a předpokládá se, že kromě toho zvyšuje hladinu ochranného HOL cholesterolu.
Schopnosti česneku snižovat hladinu cholesterolu není zcela prokázaná, ale ve vyváženém množství je prospěšný. Chrom pomáhá snižovat škodlivý cholesterol u lidí, jejichž strava obsahuje příliš mnoho chemicky čištěných potravin, a zároveň zvyšuje hladinu prospěšného cholesterolu. Stravu chudou na vlákninu můžeme obohatit semínky jitrocele blešníkového a ovesnými otrubami, které mají podobný účinek. Ke snížení vstřebávání cholesterolu z potravy
a z vylučované žluče můžete užívat beta-sitosterol. Také výtažek z artyčoku se může ukázat jako účinná alternativa léků - jak snížit cholesterol.

Výživa vhodná pro snížení cholesterolu v krvi by se měla zaměřit zejména na potraviny, které neobsahují nasycené tuky. Živočišný tuk by tedy měl být nahrazen tuky rostlinnými, olivovým nebo řepkovým olejem, tuky bohaté na omega 3 a omega 6 mastných kyselin. Především ryby jako tuňák, makrela, sardinky, losos ad. (které příznivě ovlivňují srdečně cévní systém), zelenina, ovoce (i sušené), ovesná kaše, těstoviny, rýže a luštěniny jsou velmi vhodnými potravinami při tomto druhu diety. Omezit je třeba příjem tučných sýrů, tučné mléko, máslo a výrobky z tučného mléka a nahradit je například odtučněnými potravinami. Vhodné je také celozrnné pečivo místo bílého pečiva, rybí tuk – který můžete zakoupit také ve formě tobolek, vitamíny A, C, E, B6, B3 selen a zinek, nebo můžete zakoupit celý komplex vitamínu B. Také hovězího masa byste měli požívat spíše méně, protože obsahují transmastné kyseliny, které vysokému cholesterolu nijak neprospívají a jíst spíše libové maso (králičí, kuřecí, krůtí) a také se vyvarujte uzenin (salámy, párky). Pokud nahradíte živočišný tuk tukem rostlinným, vybírejte si margaríny kvalitní, nebo přímo zaměřené na dietu, protože obyčejné margaríny mohou obsahovat až 20 % transmastných kyselin. Proto buďte ve výběru jednotlivých potravin pečliví.

Vhodným potravinovým doplňkem je také česnek, petržel a kličkový olej, které pomáhají snižovat vysokou hladinu tuků v krvi. Dbát by se mělo také na pitný režim, takže byste měli zvýšit příjem tekutin, nepít sladké nápoje, ale spíše vodu, která potlačuje chuť k jídlu a snižuje zásobu tuku, dále byste měli omezit příjem alkoholu – zejména tvrdého, sladkosti, káva a cukr. Také v lékárně naleznete různé druhy potravinových doplňků zaměřených na snižování cholesterolu v krvi a příznivě ovlivňujících metabolismus.

Sója je velmi účinná co se týče její hodnoty na snižování špatného cholesterolu a tak její pravidelná konzumace velmi příznivě hladinu cholesterolu ovlivňuje.

K pití si občas můžete také dát různé čaje z hlohu, nebo dražé, které obsahují výtažky z těchto rostlin. Místo sladkostí si můžete dát třeba mandle a vlašské ořechy. Jakmile upravíte Vaší stravu a k tomu navíc budete cvičit, jistě se Vám uleví a snížíte tak ritiko vzniku srdečně – cévních onemocnění.

Pohodové stáří . . .
Pohodové stáří . . .
Posezení u krbu
Posezení u krbu
Přijmout dobré rady
vyžaduje víc moudrosti
než je rozdávat . . .

Moudrost je třeba
nejen získávat,
ale i používat . . .
. . .  a cvičíme
. . . a cvičíme

Moje ikonka:


Pohybem ku zdraví . . .
Pohybem ku zdraví . . .
Příroda je velký kouzelník, koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda ? ! ? ! ?
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one