Nebojte se diety:

Řekl vám lékař, že máte vyšší hladinu LDL v krvi? Že je nutné dodržovat cholesterolovou dietu? Neděste se! Držet cholesterolovou dietu není zase tak hrozné, jak se může zdát. Když se řekne cholesterolová dieta, většina lidí si vybaví, že už nikdy nesmí sáhnout na tuky. Tak tomu ale není! Tuky naše tělo potřebuje, neboť právě tuky se řadí mezi základní živiny.

Tuky ANO! Ale jen ty správné!

Cholesterolová dieta je určená ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. Měla by tedy obsahovat především vícenenasycené mastné kyseliny. Ty příznivě ovlivňují naše zdraví a některé je nutné našemu tělu dodávat, neboť si je neumí vytvořit samo. Tyhle “dobré” tuky najdeme v rostlinných olejích a výrobcích z nich vyrobených, např. v margarínech. Také je můžete najít v tucích ryb, ořeších a semínkách. Přestože si řada z nás neumí představit život na margarínu a bez másla, při cholesterolové dietě budete muset máslo ze svého jídelníčku vyloučit. Stejně tak sádlo, slaninu, tučné maso, tučné mléčné výrobky a uzeniny.

Při snižování cholesterolu v krvi je vhodné konzumovat nejen správné tuky, ale také vlákninu a ovesné otruby. Ke snížení cholesterolu vám pomohou také artyčoky, ječmen, česnek, ale i lněné semínko.

Ryby a ořechy!

Chcete-li snížit hladinu cholesterolu neměly by ve vašem jídelníčku chybět ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Které ryby to jsou? Třeba makrela, pstruh, herinek, sardinky, tuňák bílý, losos a halibut. Ryby byste měli podávat buďto pečené nebo grilované. Smažení se vyhýbejte! A co se oříšků týče, vašemu srdíčku prospěje přibližně 50 g mandlí, pekanových či borových ořechů a nebo pistácií. Všechny tyto oříšky však konzumujte nesolené, neobalované cukrem a nebo smažené. S oříšky však opatrně, protože jejich konzumace se vám může podepsat na váze!

Vajíčka

Dříve jsme slýchávali na vajíčka jenom samé upozornění a varovné zprávy. Dnes je dokázáno, že vejce obsahují řadu potřebných živin, a proto není vhodné je ze svého jídelníčku úplně odstranit. Obecně platí, že i lidé s vyšším cholesterolem si mohou dovolit jedno vejce za den. Vejce se však nedoporučuje smažit.

Které potraviny bychom měli vynechat?

Ze svého jídelníčku vyřaďte potraviny, které mají vysoký obsah cholesterolu. Do této skupiny patří např. tyto potraviny:

  • živočišné tuky (máslo, tavené sýry, sádlo)
  • vnitřnosti (mozeček, játra, ledvinky, jazyk apod.)
  • tučné maso
  • bůček, slanina, uzené maso, škvarky
  • masné výrobky (tlačenka, jitrnice, jelito, paštiky, uzeniny)
  • tučné mléčné výrobky (šlehačka, smetana, tučný jogurt, smetanové sýry)

A které potraviny si dopřávat?

  • rostlinné oleje a tuky z nich vyrobené
  • ovoce a zeleniny
  • potraviny bohaté na vlákninu
  • sýry, které obsahují 30 % tuku v sušině, jogurty do 2 % tuku
Pohodové stáří . . .
Pohodové stáří . . .
Posezení u krbu
Posezení u krbu
Přijmout dobré rady
vyžaduje víc moudrosti
než je rozdávat . . .

Moudrost je třeba
nejen získávat,
ale i používat . . .
. . .  a cvičíme
. . . a cvičíme

Moje ikonka:


Pohybem ku zdraví . . .
Pohybem ku zdraví . . .
Příroda je velký kouzelník, koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda ? ! ? ! ?
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one